Viktige næringsstoffer vi får fra maten


Dette er noe vi aldri kan snakke for mye om, nemlig hvor viktig det er at kostholdet inneholder de rette næringsstoffene. Maten gir kroppen byggesteinene som den trenger for å danne nye celler, nye strukturer og holde kroppen frisk. Vi har laget en liten artikkelserie med fokus på dette.

Vitamin B12

Dette er et vitamin som mange tar i form av tilskudd. Noen få personer har problemer med opptak og lagring av dette vitaminet og må få et tilskudd. Heldigvis er dette et fåtall, resten av oss kan få nok via maten. B12 er svært viktig for nervesystemet og for dannelsen av blodceller, videre er den en viktig ingrediens i mange andre reaksjoner i kroppen. Ofte oppdager man B12 mangel fordi man føler seg trøtt, sliten og uvel. B12 får du via kosten i produkter som kjøtt, fisk, meieriprodukter og egg. Det er svært få naturlige kilder til dette vitaminet i vegetarkost. Derfor anbefales det at vegetarianere tar tilskudd. Gravide og ammende kvinner bør også ta et tilskudd av B12. Ettersom dette vitaminet er så viktig for kroppen, er det også blitt tilsatt i noen produkter slik som melk og annet.

Vitamin B12

Kalsium

Skjelett og tenner er helt avhengig av kalsium, men viste du at dette stoffet også betyr mye for resten av kroppen? Flere vev trenger kalsium og det er spesielt viktig for nerve- og muskelfunksjoner. Faktisk fungerer beinvevet som et lager for kalsium, for å sikre at kroppen alltid har nok.  Blir det ikke tilført nok kalsium utenifra, vil skjelettet etterhvert lide fordi for mye kalsium trekkes ut. Kalsium finner du i meieriprodukter, grønne grønnsaker, bønner, linser, soyaprodukter, appelsin, mandler og frø. Plantebasert melk er ofte tilsatt kalsium for å sikre at spesielt barn får nok i oppveksten da skjelettet vokser og utvikler seg.

Jod

Det er ikke alle som er like godt kjent med næringsstoffet jod. Stoffskiftehormonet tyroksin er helt avhengig av nok jod for å fungere og stoffskiftet er med å regulere kroppens energiomsetning. Ubalanse her kan føre til at kroppen ikke klarer å bruke den tilgjengelige energien godt nok. Naturlig finnes jod i matvarer fra havet, melk, egg og i salt som er tilsatt jod. Vegetarianere kan glede seg over at jod finnes i tang, tare og alger. Du kan også bruke taremel, men da bare en knivsodd. Det er alt du trenger for å dekke behovet.

D-Vitamin

D-vitamin er et viktig hjelpestoff som blant annet sørger for at kalsium tas opp i tarmene og i knoklene. I Norge er det en utfordring å få nok av dette vitaminet ettersom det hovedsakelig tas opp i kroppen via huden når solen skinner på den. Vinterstid er det lite sollys i Norge, noe som spesielt er et problem for personer med mørkere hud ettersom de trenger mer sol for å produsere D-vitamin. Noen produkter er tilsatt D-vitamin, men ellers kan du få det gjennom fet fisk og kosttilskudd.