VEGETERIANER MAT


Ordet vegeterianer kommer fra Storbritania da kostlæren vegetarismen oppstod i ca 1850. Det ble lagt til grunn av mennesket ble skapt som planteeter, noe som vi burde fortsette med mente de.

Grunnene til og bli vegeterianer er flere, men hoveddelen mener at vi ikke skal drepe dyr for og kunne få mat, noe som går under dyreverns tankegang.

Det har med tiden kommet mange forskjellige retter på såkaldt grønn mat, men man må være litt oppmerskom på indigrensene her, for det er flere retter som inneholder meieriprodukter som enkeelte grupper av vegeterianere ikke skal ha mens andre grupper igjen spiser.

Vi kan jo se litt på noen oppskrifter.

Gresskargryte med kokos og chili

Her trenger man en gul løk, to fedd hvitløk, 0,5 chili, 600 g flaskegresskar, fire dl kokosmelk, fire dl grønnsakskraft, 1,5 dl erter, fersk spinat, en lime, en ts karri, salt og ris

Man starter med og skrelle gresskaret og så kutter man det opp i små terninger.

Legg så terningene i en stor kjele, la det stekes litt i olje før du rører inn krydderet, tilsett så grovhakket løk og chili, sett så ovnen på midels varme og vent til løken er blank og myk.

Så heller man i kokosmelken og grønnsakskraften og lar dette koke til gresskarterningene er myke.

Så tilsetter man erter og spinat, litt salt, revet kokos, limesaft og revet limeskall.

Dette kan serveres som det er eller med ris i tillegg.

Det blir en oppskrift til i dag, en om nan brød som man kan lage mange varianter av retter til.

Nanbrød

Av indigrenser trenger man 15 g fersk gjær, fire ss melk, to ss sukker, 400 g speltmel, to ts bakepulver, litt salt, ett egg, 1,5 dl gresk yoghurt, 1,5 dl melk to ss olivenolje og bladpersille.

I denne oppskriften må man igjen være ops på at det er melkeprodukter som flere av vegeterianer gruppene ikke spiser.

Man blander gjær, sukker og fire ss melk som er romtemprert, la det så stå i rundt 10 min.

Så tar man mel, bakepulver og salt i en bolle og rører rundt, sett så til gjærblandingen, melk, egg, yoghurt og olivenolje, rør så godt rund.

Bruk så en håndmikser med kroker eller en kjøkkenmaskin til og elte deigen i rundt ti minutter, la den så stå til heving i ca en time.

Sett på ovnen til forvarming på rundt 240 grader med to stekebrett inni for at dem skal bli varme.

Når så deigen har blitt hevet til rundt dobbel størrelse legger du den på en flate med mel under, del den opp i åtte stk og kjevle dem til du får den formen du vil ha. Pensle dem så med olivenolje og strø så hakkede bladpersille eller koriander på dem.

Så tar man ut de varme platene og legg så på bakepapir, legg så brødene  på platene og sett dem i ovnen, stek begge brettene samtidig i omtrent fire til syv minutter, hold et godt øye med dem de skal ha en fin stekefarge men di blir fort ferdige så følg godt med.

Dette kan du servere med en gang, gjerne med blomkålcurry, indisk wok eller thailandsk grønnsakssuppe.

Der tar vi og avslutter for denne gangen. Bon appetit.