Vegetarianer

Det har blitt en del mennesker som ikke spiser annet en mat fra planteriket, vegetarianere.

Det finnes dog ulike grupper av vegeterianere, de som spiser produkter fra dyrene som foreksempel melk og egg har fått betegnelsen ovo- lakto- vegetarisme, det er nok den mest utbredte formen for vegetarisme i dag. De som derimot spiser fisk men ikke kjøtt blir kaldt pesco vegetarianere. Vi finner også betegnelser som Makrobiotikere som har hoveddelen av sitt kosthold fra korn og melkeprodukter, Ayurvedikere, Prescetarianere og Fleksitarianere mm som har sine egene retningslinjer for sitt kosthold.

Det er forskjellige grunner til at man velger seg en livsstil som vegetarianer, det kan være sykdom, religion, miljøvern eller dyrevern mm. De som enten får valget eller velger av helsemessige årsaker må huske og passe på at de får i seg de viktige stoffene som kroppen trenger som for eksempel jern, kalsium og sink mm.

Men så lurer man på hvordan kroppen reagerer på en endring av kostholdet når man slutter og spise både kjøtt og fisk. Ingen fare sier ekspertene, bare man passer på og få i seg nok av de viktige stoffene som kroppen trenger. Men blir man da mett av bare grønt ? Igjen sier ekspertene ingen fare, du blir mett. Det finnes utallige oppskrifter på vegeterianske retter så man har utallige varianter og mulig heter til og lage et måltid som passer for seg selv.

OPPSKRIFT PÅ VEGETARIANSK RETT

Da gjør vi et forsøk med en enkel oppskrift på en vegetariansk rett.  Lasagne med spinat, tørket aprikos og fetaost. Til tomatsaus trenger du 1 løk, 2 fedd hvitløk, 400 g hakka tomater, 300 g røde bønner, 2 ss oregano, 0,5 chilli og 0,5 ts salt. Til hvit saus trenger du 5 dl melk, 2 dl grønnsaks saft eller buljong, ¾ dl mel, 50 g smør, 0,5 ts urtesalt og pepper. Og til fyll trenger du 200 g fersk spinat, 120 g tørka aprikoser, 1 ts spisskummen, 2 fedd hvitløk, lasagneplater, olivenolje, 100 g fetaost, revet ost og salt. Man kutter opp løk,hvitløk og chilli, stek det lett i en kjele med olje. Tilsett så hakka tomater, salt og oregano og la det småputre under lokk i ca 15 min. Smelt så smør i en kjele og rør in melet, spe på med litt og litt av melken mens du rører godt. Så til slutt rører du inn grønnsakskraften og lar det småkoke i 15 min og krydre med urtesalt og pepper. Så kutter du opp spinatbladene og legger det i en varm panne med olje, kutt opp aprikosen i tynne skiver og bland det inn med spinaten og tilsett spisskummen, hakked hvitløk, olivenolje og salt. Skyll bønnene og bland dem inn i tomatsausen, sett ovnen på 200 grader. Så legger du hvitsausen, lasagneplater, spinatblandingen, smuldret fetaost og tomatsaus lagvis i en ildfast form. Lag minst tre lag med lasagneplater og prøv og fordel litt tynne lag. Begynn og avslutt med hvitsaus. Strø til slutt over revet ost. La det hele stekes i ca 35 min midt i ovnen. Bon apetitt. Det var da en enkel betegnelse på vegeterianere og en liten oppskrift. Vi fortsetter så følg med videre.