Tilbehøret til julemiddagen


Det finnes så klart mange retter å velge i når det kommer til festmat, selv med en vegetarmeny som utgangspunkt. I en annen artikkel skrev jeg et forslag, til valg av retter som passer bra til julen. Selv om det er en stund til jul, synes jeg det er passende å ta opp dette tema nå. Dessuten er det jo slik at denne type mat, så klart kan spises når det måtte passe – uansett tid på året. Det blir ikke som den typiske ribba, med medisterkaker julepølse og surkål – men selv den er det faktisk flere og flere som spiser både før og etter julen. Men la oss komme tilbake til vår egen julemeny, og hva som skal til av tilbehør. Som dere vil legge merke til, er ikke dette noe typisk vegetar – men rett og slett tradisjonelt norsk tilbehør til mange forskjellige retter.

Potetstappe eller kokte poteter

Her er det å anbefale å lage potetstappen selv, den er langt bedre enn ferdigposene man får å kjøpe i butikken. Etter at potetene er ferdig kokte, så helles det meste av vannet av. Da tilsetter du litt nøytral soyamelk og krydder etter smak, før du moser potetene sammen med de andre ingrediensene. De som foretrekker kokte poteter kan så klart velge det, dette er smak og behag. Litt tilbake til posene med ferdig potetmos, så er de ofte ikke helt veganer – i tillegg er selvlaget det beste rent smaks- og ernæringsmessig.

Rosenkål, kålrotstappe, ertestuing, tyttebærsyltetøy, sylteagurk og syltede rødbeter

Alt dette er jo kjente tradisjonelle norske tilbehør, og ikke minst til julematen. Jeg skriver ikke noen oppskrifter på dette, men denne kan lett finnes i kokebøker eller på nettet. Om man velger ferdigposer, så sjekk at de er helt veganer – på lik linje med potetmosposene.

Rosenkål, kålrotstappe, ertestuing, tyttebærsyltetøy, sylteagurk og syltede rødbeter

Problemer med familien

Julen er ofte forbundet med familiesammenkomster, og ikke minst tradisjonell norsk julemat. Det kan derfor by på en del utfordringer, ja kanskje til og med krangel – når man motsetter seg å være en del av «matfellesskapet» hjemme hos foreldre, besteforeldre eller andre hos andre relasjoner. Men med litt planlegging, samarbeid og dialog – bør det være overkommelig å finne løsninger som gagner alle sammen. Husk at julen skal være kos og hygge, og en krangel om menyen er ikke noe man ønsker i julen. Senere skal vi nok snakke mer om menyer, men enn så lenge lar vi det ligge. Da har du i alle fall fått noen tips til neste julefeiring.

Helsemessige fordeler

Som jeg har snakket en del om, har vegetarisk mat mye positivt med seg – som kroppen din har godt av. Jeg skal ikke ta mer om det her og nå, men tema kommer nok til å bli belyst enda nærmere etter hvert. Men om vi tenker på tiden etter jul, er det svært mange som klager over at vekta har skutt i været. Det mange ikke tenker på, er hvordan tilstanden faktisk er på innsiden av kroppen – det er tross alt det som er mest viktig. Med all den fete julematen mange spiser, øker faren for hjerte- og karsykdommer.