Siste del om næringsstoffer, protein og omega-3 fettsyrer


Kroppen trenger byggesteiner og da trenger den protein. Omega-3 fettsyrene er også viktig, spesielt i forhold til hjerte- og karhelse for voksne. Begge stoffene kan fås som tilskudd, men det er sunnest å få det direkte fra maten. I utgangspunktet bør alle kunne få i seg nok gjennom et balansert kosthold.

Protein

Folk flest har hørt om protein. Folk som trener styrke er spesielt opptatt av proteiner. Dette fordi proteiner bygger muskler, så bodybuildere vil øke inntaket av protein. Folk flest trenger ikke ekstra protein, men det er viktig med nok. Det vi samlet sett referer til som proteiner er 20 ulike aminosyrer. Noen av syrene kan kroppen selv produsere, men de fleste må tilføres via kostholdet. De kalles essensielle aminosyrer. Protein finnes i kjøtt, fisk, egg, bønner, linser, erter, nøtter, frø og noen andre kilder. I et vanlig kosthold og i et variert vegetariansk kosthold får du nok proteiner i maten. Ekstra kosttilskudd i form av proteinpulver eller lignende vil være unødvendig.

Omega-3 fettsyrer

Omega-3 fettsyrer

Fett blir ofte sett på som noe negativt, men fettsyrene i Omega-3 er svært nyttig for kroppen. Spesielt trenger barn nok Omega-3 for å utvikle synet, hjernen og nervesystemet. Å gi spebarn fisk og tran er viktig for å sikre en god utvikling. Voksne trenger også omega-3 fettsyrer for å sikre en bedre hjerte- og karhelse for voksne. Er du ikke glad i fisk, er det en utfordring å få i deg nok omega-3. Derfor er dette en av de få næringsstoffene som det kan lønne seg å ta i tablett form. Naturlig finner du Omega-3 fettsyrene EPA og DHA i fisk, linfrø, linfrøolje, valnøtter, rapsolje og soya. Både i rent produkt og i oljer laget med disse varene. Kosttilskudd med omega-3 er tilgjengelig nesten overalt, men merk at tran alene ikke inneholder nok. Noen tran tabletter har fått tilsatt omega-3 fettsyrer slik at du får alt på et sted.

Rene produkter er best

Det kan være fristende å velge forskjellige kosttilskudd. Spesielt siden reklamer og nettprat gjerne fremhever hvor bra tabletter, oljer og annet fungerer. Sannheten er at et sunt og variert kosthold vil gi deg akkurat nok av disse stoffene. Å ta for mye kan være like ille som å få for lite. Vi må på mange områder tilbake til mer tradisjonell kost, hvor vi lagde alt fra bunnen av. Grunnen er at du mister endel essensielle næringsstoffer i det øyeblikket maten blir tilbrakt og fryst, eller tørket eller varmebehandlet.

Et godt eksempel er en potet. Skal du få alle næringsstoffene fra poteten bør den legges ned i kokende vann, med skallet på. Helst bør den spises med skallet ettersom skallet er svært næringsrikt. Dette er viktig informasjon som har blitt litt borte med årene fordi vi har det for travelt på kjøkkenet. Et svært viktig steg i retning av å få et bedre og sunnere kosthold er derfor å bruke mest mulig rene produkter, minst mulig halvfabrikater og ikke stresse på kjøkkenet. God mat krever litt tid og gode ingredienser.