Myter og misforståelser om vegetarisk ernæring


Norsk Vegetarforening har laget en introduksjon, som de kaller for «Kropps- miljø- og dyrevennlig ernæring» Jeg tenker at dette er en flott tilnærming, til hva det hele dreier seg om. Veldig mange tenker at en vegetar, utelukkende er det av hensyn til dyrenes ve og vel. Det finnes så klart mange årsaker, og vi skal huske på at det begynner å bli ganske så mange vegetarer også i Norge. Men dette med kropp- og miljøvennlig ernæring, teller nok veldig mye for mange av de som ikke spiser fisk eller kjøtt. Hva årsaken eller motivet for å være vegetar, er i bunn og grunn ikke det mest viktige. Men det at det faktisk har en rekke helsegevinster, er jo viktig å få frem – og da vil det kanskje skape mer mening for mange vil jeg tro. Det vil komme flere artikler om temaet, ganske så snart

Basiskunnskap – ikke lynkurs i ernæring

Innledningsvis vil jeg opplyse om at tipsene som her kommer, gjelder både vegetarianere inkludert veganere. Det vil være fokus på hvordan man kan leve, som en glad, sunn og trygg vegetarianer. Alt er forankret i basiskunnskapen, og alt er dokumentert og ikke rene påstander. Fakta kalles det vel på godt norsk, som vil bli presentert i noen grunnprinsipper – for et sunt vegetarisk kosthold.

Næringsgrupper skal vi også innom, og da spesielt se litt på hvilken næringsstoffer man som vegetarianer bør være oppmerksom på.

  • Gjennom et godt og variert kosthold, får vegetarianere i seg nok næring fra viktige næringskilder som; protein, karbohydrater og fett.
  • Færre utfordringer knyttet til kostholdet, enn resten av befolkningen.
  • Kosttilskudd ikke strent talt nødvendig, men kan tas som et supplement.
  • Rikt på mineraler og vitaminer.
  • Vegetarmat er ikke noe mirakelmat – alle bør passe på kostholdet sitt
  • Melk kan erstattes som næringskilde, men krever en del egeninnsats og kunnskap.

Bedre helse enn befolkningen ellers

Dette har vi vært litt inne på i en tidligere artikkel, så skal ikke bruke så mye plass på det her nå. Men det at man reduserer faren for alvorlige sykdommer, er det altså ikke noen tvil om. Det er mange årsaker til at man ønsker å kutte ut animalsk mat, men det som uansett er viktig å få med seg – er at god helse er det som må være mål nummer en. En del har lavere kroppsvekt som målsetting, dette er vel og bra men husk at det ikke skal være noen slankekur. Kroppsvekten spiller så klart inn, men om man har behov for en betydlig vektreduksjon av helsemessige årsaker – bør man legge opp et opplegg i samarbeid med sin fastlege. De fleste leger er positive til vegetarmat, og en del har også en del kompetanse på området.

Bedre helse enn befolkningen ellers

Mosjon er viktig

Selv med et godt, sunt og variert kosthold – så husk at fysisk aktivitet aldri kan erstattes av kosthold. Dette er de to mest viktige faktorene, for en god helse. Treningsopplegg er individuelt, og må tilpasses både form og egen målsetting. Husk all aktivitet, er bedre enn ingen aktivitet! Jeg kommer med mer om dette temaet, i min neste artikkel på denne nettsiden.