Luftforurensing fortsetter å være et tema for Oslo


Selv om Oslo er en forholdsvis liten by i europeisk målestokk, har den mange av storbyproblemene. Forurensing er et stort problem, ettersom luftkvaliteten har vært svært dårlig mange dager de siste årene. Oslo by har, i likhet med mange andre storbyer, innført restriksjoner på bilkjøring i sentrum. Dette til beboernes store irritasjon og glede. Stengte veier, enveiskjøringer og bompenger gjør at sentrum er vanskelig å navigere i bil. Heldigvis finnes det en rekke andre transportmetoder. De er litt langsommere, men kanskje trenger vi alle å roe ned og stresse litt mindre?

Trikken og bussen

Både trikk og buss er viktige offentlige transportmidler. Trikken er helt miljøvennlig takket være elektrisk drift. Buss er en mer usikker sak. Mange av bussene i sentrum kjøres nå med miljødrivstoff og/eller elektrisk. Selv bussene som går på diesel, er mer miljøvennlig enn å kjøre en personlig. Årsaken er enkel: 20 biler forurenser mer enn en buss med 20 passasjerer. Buss selskapene i Oslo har investert i miljøvennlige busser, så antall miljøvennlige busser vil garantert øke.

El-bil på lån

Flere selskaper har sett sitt snitt til å kunne tjene penger på et bilfritt sentrum. Løsningen deres er å gjøre el-biler tilgjengelige for privatbilister. Folk kan registrere seg og låne en bil i en time, to timer eller et døgn. Bilen behøver ikke å leveres tilbake til der man fant den, det finnes flere leveringspunkter rundt om i byen. Dette er perfekt for de gangene du skal handle inn stort eller du må frakte møbler. Prisnivået er rimeligere enn å leie en vanlig leiebil og systemet er enklere enn med en leiebil. Det er selvsagt flere utfordringer knyttet til dette systemet. Ikke alt fungerer sømløst enda, men det er en start.

El-bil på lån

El-sykler og el-sparkesykler

Det er videre satt opp mange stasjoner hvor privatpersoner kan leie en el-sykkel eller det siste nye, en el-sparkesykkel. Målet er å gjøre det enkelt å komme seg rundt i byen, uten at man bidrar til økt forurensing. I likhet med de andre løsningene, er det noen barnesykdommer knyttet til dette systemet.

Realiteten er dårlig luftkvalitet

De forskjellige tiltakene for å bedre luftkvaliteten er omdiskutert. Cruisebåtene som ligger til kai, tungtransport, etc, er alle sterke kilder til luftforurensing som ikke blir berørt av de nevnte tiltakene. Dermed kan man stille spørsmål om hvor effektiv tiltakene er. Det er en annen diskusjon. Faktum er at luftkvaliteten i Oslo er i perioder helsefarlig. Astmatikere og andre med luftveisproblemer må holde seg inne når luftforurensingen er for høy.

Flere løsninger må vurderes og vi har nok bare sett starten på denne prosessen. Skal vi ha et aktivt bysentrum må vi også ta utfordringene knyttet til forurensingen på alvor. Dette vil innebære at vi må gjøre endringer i vår hverdag, tilpasse oss og kanskje begynne å ta ting litt mer med ro? Kanskje må vi tenke at vi ikke kommer oss fra A til B på en time, kanskje tar det 2 timer? Arbeidsgivere, byråkrati, butikker og resten av samfunnet må også tilpasse seg et langsommere tempo.