Litt tips og råd til en vegetarianer


For noen år siden ble an person som bare spiste grønnsaker og bønner – eller med andre ord kun spiste mat som ikke kom fra dur mobbet. Ble mobbet for det gikk ikke an å leve på slik mat – det var jo bare gress. Men se litt på samfunnet vårt og hva som har skjedd og kanskje enda fortsatt skjer. Men utviklingen viser jo at vegetarmat bare er mer og mer tilgjengelig i butikkene. Det igjen må jo bety at butikkene selger mer og mer av slik mat. Og kikker man litt nærmere på hva som er mulig å spise dersom man velger å være vegetarianer, så er det ganske mye som virker delikat faktisk. Jeg har ikke testet mye av dette selv men kunne faktisk bli fristet til å prøve flere av de matrettene som går for å være vegetar mat.

Vegetarmat

En ting som er viktig å tenke på dersom man er vegetarianer er næringsinnholdet i maten du spiser. Det å lære seg mer om de forskjellige matvarene er viktig slik at du får i deg det et menneske trenger av næring. Eller dersom noe mangler så du kan erstatte de på annen måte. Et variert kosthold er like viktig som vegetarianer som når du spiser kjøttmat. En menneskekropp har mange krav for å fungere perfekt.

Vegetarmat deles inn i tre hovedgrupper;

Vegankost: Her spiser de kun vegetabilske matvarer.

Lakto-vegetarianere: Disse tillater melk og produkter av melk.

Lakto-ovovegetarianere: Samme som over men de tillater også egg.

I alle disse tre variantene er kunnskap om maten viktig, men enda viktigere dersom du kun spiser ren vegankost. Er du eller dere usikre da så kan det lønne seg å ta kontakt med en spesialist. Det finnes spesielle ernæringsfysiologer som er spesialister på vegetarkost men området deres er jo uansett ernæringen for et menneske. De kan gi dere god veiledning så dere ikke blir syke for ikke å ha fått i dere nødvendig næring.

Nymotens vegetarianer

I nyere tid har det dukket stadig oftere opp noe som har blitt kalt «flexitarianer». De går inn i en gruppe som ikke er total avhold fra kjøtt, men velger å spise kjøtt ved enkelte anledninger. Kanskje som helge kos eller når de har bedre tid til å tilberede maten riktig og ikke i stress situasjoner i ukene.

Kostbalanse

Uansett om du er vegetarianer eller ikke så er det viktig å spise sammensatt kost og finne balansen mellom de forskjellige næringene og alt hva kroppen trenger for å fungere optimalt. Et råd til de som er vegetarianere er å følge rådene for de som spiser kjøtt og fisk så langt de kan. Spist grovt og tenk på mengden av fett og typen fett som er i den maten du spiser. Tenkt også hele tiden på saltet og sukkeret som benyttes i den maten du spiser – alt dette er meget viktig.

Mat som er viktige i et vegetariansk kosthold er; Grovt brød, havregrøt, sammalt mel, helkorn, belgvekster som bønner, erter eller linser, frukt, grønnsaker, rotgrønnsaker, poteter, frø og nøtter.

Så kommer det litt an på hva slags vegetarianer du er, men Melk og meieriprodukter er også viktig å få i seg sammen med egg.