Grønnsaker for vektreduksjon


Jeg skrev en hel artikkel i mitt forrige innlegg her om min egen uvitenhet og manglende kunnskap rundt vegetarmat. Men jeg skjønner jo at det også er snakk om flere ting man må tenke på for å få et balansert kosthold dersom man velger den ene eller andre retningen. Normalt får vi jo i oss mye proteiner fra det kjøttet vi spiser. Men det finnes løsninger selvfølgelig. Dersom det blir lavkarbo så utjevner man vel en del bare på den måten. Mange forsøker jo å snu sitt matinntak mot vegetarisk når de ønsker å ta av noen kilo. Men her finnes det en del man da må huske på.

Lite karbohydrater

Det å minske på inntaket av kjøttprodukter medfører enkelt utfordringer også. Man tar jo da vekk mange av sine protein kilder og dermed vil man lett få stort overskudd av karbohydrater. Stopper man å spise kjøtt er det lett å gå i «fellen» med å kompensere det med å spise mer av for eksempel brød, ris, pasta og ulike frokostblandinger. Men i alt dette er det mengder med karbohydrater og dermed kan kiloene fort øke istedenfor å minke. Men det finnes løsninger dersom man søker litt. Men det er flere «feller» man må passe seg for i en slik overgang. Når man først har fått inn vanen eller vanene så blir ting mye enklere her som med det meste av andre ting. Her er noe av det du kan spise så mye du vil av og litt forklaring rundt dem;

Grønnsaker

Dersom man kutter ut og gjør store endringer i kosten sin for å forsøke å gå ned i vekt, så skjer det ting med kroppen. Det kan blant annet bli en del svingninger i blodsukkeret og du vil få et «søtsug» som er forholdsvis intenst. Og det er jo ikke noe gøy når man skal forsøke å gå ned i vekt. Grønnsaker du kan spise mye av som ikke inneholder mengder med karbohydrater er «grønne» grønnsaker. Auberginer, Brokkoli, blomkål, brekkbønner, hvitkål, squash og fennikel.

Grønnsaker

Mens andre grønnsaker som inneholder mer karbohydrater enn man tror er rotfrukter. Men dette er de karbohydratene som kalles for langsomme karbohydrater. De fleste av de kan du spise dersom du bruker ovnen til å steke de istedenfor å koke dem eller å lage mos av dem. Noe av «crunchen» skal også fortsatt være igjen i dem så ikke stek dem for lenge. Rå grønnsaker kan hjelpe deg med å holde sultfølelsen på avstand. Magesekken og systemene i kroppen din trenger lenger tid å bryte ned rå grønnsaker og på den måten så blir du dermed ikke så raskt sulten igjen. Så det å spise råkost kan ha bedre virkning enn du kanskje var klar over? En annen ting er supper. Supper inneholder ofte mer grønnsaker enn du er klar over. Og dermed bruker magesekken lang tid på å fordøye dette. Og tilsetter du for eksempel et egg i en tomatsuppe, ja da får du i deg mer av de nærings-stoffene du har godt av. Slik kunne jeg har fortsatt å liste opp det ene etter det andre. Det er nemlig fullt mulig å leve med vegetarmat og få en fullverdig kost.