God Belg


Med det uttrykket der så mener de ha en god helg med belgfrukter eller altså bønner og linser. Mange mener jo at vårt økende inntak av kjøtt også er årsaken til den økende mengden med kreftpasienter som kommer. Jeg skal ikke være påståelige, men de påstår jo at dersom flere hadde spist mer av denne maten med linser og bønner – eller altså vegetariansk mat, så hadde det vært mindre tilfeller av kreft pasienter i verden. Om dette er riktig eller ikke skal jeg ikke bedømme, men det høres ut som en del fornuft i min ører.

Mange fordeler

De aller fleste av oss vet at det å spise frukt og grønnsaker og de aller fleste av naturens produkter bringer mye positivt med seg. Da tenker jeg på hva alle disse ulike produktene gir oss av ulike former for vitaminer, proteiner, antioksidanter og ja det er mange flere ting i denne rekken av positive ting. Er det i det hele tatt noe negativt med å spise slikt? Det negative er vel ikke selv det å spise slike ting, men det kan være mangel på enkelte ting som slår ut dersom man kutter alle kjøttvarer og fiskeprodukter og slikt. Men spiser man riktig og de riktige kombinasjonene så får man i seg alt man trenger av alle disse livsviktige nærings stoffene. Belgfrukter, som jeg begynte å hinte til allerede i tittelen, er en kilde man bør kunne mer om og som man bør spise mer av dersom man velger å bytte til å bli vegetarianer.

Kunnskap

De som er hundre prosent vegetarianere bør ha en del kunnskap om hvilken mat som gir hvilke nærings stoffer. Vi – altså «ola nordmann» og andre spiser i dag for lite belgfrukter.  Noe får vi i oss fra husmannskost som ertesuppe og ertestuing og kanskje noe sukkererter. Men veldig mye mer enn dette er det vel ikke. Men selvfølgelig finnes det ingen regel uten unntak.

Belgfrukter er kilden til mange meget nyttige nærings stoffer. Jern, tiamin og folat, kalium, kostfiber, antioksidanter og ikke minst proteiner samt også til andre mikronæringsstoffer.

Vi snakker da om de fleste bønner, linser og erter. De er kanskje de viktigste kildene for energi og protein i et vegetarisk kosthold. Slik som kanskje brød, korn og mais er for andre. Vi snakker her om et høyt protein innhold i forhold til andre grønnsaker.

Veldig mye av dette har jeg muligens hørt om tidligere, men aldri latt det synke inn som kunnskap jeg bør vite om. Men det burde både jeg og mange andre kanskje lære mer om?

En annen viktig ting å merke seg om belgfruktene er at de har høyt innhold også av fiber. Og fiber igjen kanskje skape problemer med å komme seg ut på det lille private rommet så ofte som man bør. Det kan også skape unødvendig irritasjon inne i deg i tarmsystemene dine. Så her må man finne en gylden middelvei!

Jeg blir egentlig bare mer og mer interessert jo mer jeg leser om dette. Jeg skal både lese og begynne å utforske og å smake på dette. Hva med deg?