Bli bedre kjent med Middelhavskostholdet


Hjerte- og kar sykdommer er et økende problem i land over hele verden og maten vi spiser er en viktig årsak til utviklingen av slike sykdommer. Forskere jobber intenst med å finne gode løsninger, i form av tabletter og kostholdsendringer. Et kosthold som har fått mye oppmerksomhet er det man kaller Middelhavskostholdet.

Hva gjør dette kostholdet så bra?

Kroppen fungerer best når den får de rette næringsstoffene. Middelhavskostholet inneholder mye frukt, grønnsaker, nøtter og ikke minst ekstra jomfru olivenolje. Dette er stoffer som er svært viktig for kroppen. De inneholder alle antioksidanter som hjelper kroppen å nyttiggjøre seg næringsstoffene i maten. Fett er en viktig del av kostholdet, og middelhavskostholdet har en høy fettandel. Fett er ikke alltid positivt, men kombinerer man de rette fettsyrene blir resultatet bra. Dette kostholdet fokuserer på umettet fett fra olivenolje, fisk og nøtter. Fettet hjelper dermed å smøre kroppen, istedenfor å tette årer. Spesielt ettersom mye av fettet er i form av omega-9, omega-3, EPA, DHA og vegetabilsk omega-3. Slikt fett hjelper å smøre ledene og kan virke betennelsesdempende. Kostholdet kan hjelp å lindre plagene i forbindelse med følgene sykdomstilstander som hjerte- og kar sykdommer og revmatisme.

Hva gjør dette kostholdet så bra?

Velg tradisjonelt middelhavskosthold

Besøker du områdene rundt Middelhavet i dag, vil du se at kosten er blitt mer amerikanisert med årene. Resultatet er at det man kaller livsstilssykdommer øker i området. Heldigvis holdes tradisjonene i hevd flere steder, blant annet hos ortodokse kristne, nonner og munker. Du får mye helsegevinst av å ta små grep i hverdagen. Du må ikke legge om hele kostholdet med engang. Så hva kan du gjøre?

Tenk på fett på en ny måte

Vi er vant til å unngå fett, men ikke alt fett er dårlig. Tenk på fett som et bra smøremiddel, som sørger for at ledd ikke knirker og at blodårene holdes åpne. Så lenge du velger riktig fettkilde, får kroppen din det bedre. Hent fettet fra: Olivenolje, viktig at den er kaldpresset og helst ekstra jomfruolje som brukes kald.