Avokado


Vi fortsetter å se på spennende grønnsaker og frukter, og denne gangen er det faktisk en frukt og ikke en grønnsak som er tema. For det er mange som ser på avokado som en grønnsak, årsaken til dette kan nok være smaken den har. Jeg tenker det kan være både nyttig og interessant, og bli bedre kjent med frukt & grønt som vi kanskje ikke bruker så mye i norske retter. Når det gjelder avokado, så har den etter hvert blitt ganske så kjent og mer og mer brukt også i Norge. Det at dette faktisk er en av de sunneste fruktene du kan spise, gjør den sikkert mer interessant for en del av oss. Smaksmessig er den kanskje ikke all verden, i alle fall ikke om man kun skal spise den og ikke bruke den sammen med annen frukt eller grønt. La oss bli bedre kjent med avocadoen!

Kommer opprinnelig fra Mellom-Amerika

Det at denne frukten har sin opprinnelse fra Mellom-Amerika, betyr ikke at den i dag kun dyrkes der. Den dyrkes nå i det man kaller subtropiske og tropiske områder rundt i verden, og er mye brukt til matlaging. Den vokser på trær og har en pæreformet fasong, fargen på skallet er sort eller grønt. Størrelsen varierer fra drøyt 100 gram, og helt opp til 2 kilo. Den har ofte et knudret skall, men forekommer også med glatt skal. Kjøttet er gulhvitt eller lyse grønt, og inneholder faktisk ikke noe fruktsyre som kanskje hadde vært mest nærliggende å tro.

I midten av frukten sitter det en stor kjerne, denne er enkel å fjerne etter man har delt avokadoen. Den type avokado som det selges mest av i Norge, heter Hass. På grunn av lange transportveier, høstes denne frukten umoden – slik at den ofte modnes på vei til forbruker et sted rundt på kloden.

Avokado kan brukes til så mangt

Avokado kan brukes til så mangt

Som jeg allerede har vært inne på, kan avokado spises som en frukt. Men det er nok mer vanlig, å bruke den som en ingrediens i forskjellige matretter. Det er nok riktig å si at avokado har en nøytral smak, og noen sier at smaken er litt nøtteaktig. Konsistensen på denne frukten, kan best betegnes som kremaktig – men dette avhenger også av hvor moden frukt du bruker.Avokado er uten tvil best rå, den kan lett få en litt bitter eller besk smak om den stekes. Men en veldig rask runde på grillen eller på ovnen, er ikke noe problem – og det er spesielt koking som frarådes rent smaksmessig. Om du skal lage salat så er avokado å anbefale, og den egner seg også godt i supper, pålegg og faktisk så er den veldig egnet til å bruke i smoothie.

Bra for kolestrolnivået ditt

Denne frukten har et høyt innhold av umettet fett, som vi vet så er dette gunstig for å holde seg på et lavt innhold av kolesterol i blodet. Avokado inneholder også mye kalium og folat, sistnevnte har den egenskapen at den reduserer tretthet og utmattelse. Kalium hjelper deg med å ha et normalt blodtrykk, så dette er en frukt med mange helsemessige fordeler. E-vitamin og B6-vitamin finnes det også i avocado, og faktisk så kan E-vitaminer beskytte cellene i kroppen mot det som kalles for oksidativt stress.